loading...
انجمن ادبیات فارسی تیزهوشان
literature بازدید : 4 یکشنبه 1393/10/21 نظرات (0)

ضرب المثل

Any port in a storm

در بيابان لنگه كفش كهنه نعمت است.

 

چو آید

When it rains, it pours

چو بد آید هر چه آید بد شود.

بدبختي نمی آید وقتي هم مي آيد پشت سر هم مي آيد.

Whatever happens is for the best

هر چه پيش آيد خوش آيد.

 

 

 

اهمیت جوانی

You’re only young once

آدم  هميشه كه جوان نمي ماند؛ قدر جواني را بدان.

Your sins will find you out

مكن بد كه بد بيني از يار نيك       نرويد ز تخم بدي بار نيک

غم و شادمانی نماند  و لیک         جزای عمل ماند و نام نیک

You can’t make an omelette/omelet without breaking eggs

تا خراب نشود، آباد نمي شود؛ بي مايه فطير است.

 

 

literature بازدید : 5 یکشنبه 1393/10/21 نظرات (0)

ادبیات طنز ایران از گذشته تا امروز

ادبیات طنز ایران از گذشته تا امروز

 ادبیات طنز ایران از اشعار و نوشته های سوزنی سمرقندی و عبید زاکانی بزرگترین طنزپرداز قرن هشتم حال و هوایی دیگرگونه تر می یابد و در ادبیات کهن به شکل آشکار تری رخ می نماید.

 در همان زمان که عبید زاکانی موش و گربه و رساله تعریفات و دیگر آثار خود را خلقی می کند در گوشه ای دیگر از ایران زمین شاعر بلند پایه ای چون حافظ صد البته با زبانی محافظه کارانه تر طنزی تلخ را در غزلیات خود می افریند و در این میان پرده از ریاکاری سالوسیان و ظاهرفریبان عصر خود بر می دارد. محافظه کارانه از این جهت که کلام را به هجو و هزل نمی آلاید و با منطق جسورانه های خویش و به مدد ایهام پردازی و کنایه و دیگر فنون کارآمد به بیان اندیشه های اجتماعی خود می پردازد. وی از صنعت تهکم به نحوی سود می جوید که همه چیزی می تواند خلاف خود را ثابت کند چرا که این ویژگی ذهن و زبان حافظ است که کسب جمعیت از هرچه پریشانی و پریشان حالی می کند. در همین مقام است که پرده از ریاکاری و تزویر شیخ و زاهد و مفتی و محتسب بر می دارد و به فتوای پیر مغان سجاده با می می آلاید. گرچه ماه رمضان باشد دست از شراب لعل بر نمی دارد  و در شب قدر بی محابا صبوحی می زند. رند را لباسی از عشق و اخلاص و مستی می پوشاند و او را یک تنه به جدال زاهد و صوفی می فرستد. خوب که دقیق می شوی می بینی او خود در ردیف اول این مبارزه قرار دارد. حتی پنجاه غزل یا قصیده مدحی حافظ چیزی از عزت نفس و اندیشه های مترقی انسان ساز او نمی کاهد و گرچه گرد آلود فقر است هیچگاه دامن به نا پاکی های روزگار نمی آلاید. سعدی پیش از او طنز را با گلستان و بوستان خود در آمیخته است تا نا بسامانی های اخلاقی و اجتماعی را در شکلی برجسته و تاثیرگذار تر به نمایش بگذارد. بی شک هیچکس در طنز پردازی و قدرتی که در خلق معانی مطایبه آمیز از خود بروز می دهد به حد و حدود سعدی نمی رسد البته اگر عبیدزاکانی را از جمع چند هزار شاعر صاحب دیوان گذشته استثناء کنیم هرچند بسیاری حتی سعدی را از این جهت نیز بر عبید رجحان می دهند.

به جز افرادی که بر شمردم کمتر شاعر و نویسندگی دیگری به جهت استیلا بر هنر طنز معروف مانده است اما بی انصافی است اگر نبوغ انوری ابیوردی را در این زمینه نادیده بگیریم. بسیاری از نکته سنجی های انوری در طی تاریخ محفوظ مانده و خود را به زمان حال رسانده اند. تمام بزرگانی که نامشان فهرست وار در این رقیمه آمد شاخص ترین افراد ادبیات طنز گذشته به شمار می روند. با این حال نکته مسلم این است که غالب شاعران گه گاه به فراخور حال و محل گاه به این حوزه نزدیک شده اند اما از این جهت که طنز نمود کمتری در میان معانی شاعرانه آنها دارد کمتر از این دیدگاه مورد نظر بوده اند. حتی اگر قصد استیفاء آثار باشد حتی درمیان جدی ترین شاعران مثل خاقانی و خیام و ناصرخسرو و .... نیز می توان نمونه هایی از طنز را جستجو کرد.

جامی خاتم الشعرای دوره عراقی وقتی می خواهد اثری به رنگ و بوی گلستان خلق کند ناتوانی خود را به منصه ظهور می رساند و اثری خلق می کند که هیچ مناسبتی با گلستان جاویدان سعدی ندارد. حداقل از جهت طنز به حکایت های ساده و بی مزه اکتفا می کند هر چند از آن میان گه گاه می تواند مطایباتی تامل برانگیز تر را یافت.  اشتباه فاحش جامی در تقلید ضعیف از اثری قوی مثل گلستان یک بار دیگر در دوره قاجار تکرار می شود و اثری را خلق می کند که حتی از بهارستان جامی فرودینه تر به نظر می رسد.

در دوره سبک هندی با گونه دیگری از طنز آشنا می شویم که حاصل اغراق و تخیل و نکته سنجی ها و باریک خیالی های شاعران این دوره است. طنز نه البته به گونه ای که امروز می شناسیم از ویژگیهای شعر سبک هندی بشمار می رود. اما حقیقت این است که آنچه در ادبیات طنز و در زیر مجموعه عناوین حکایت، مطایبه، لطیفه، ادبیات فکاهی و ... می شناسیم در این دوره در شکل متعالی دیده نمی شود. طنز گویی تنها در مفردات و برخی از ابیات برگزیده نمود می یابد که نه حاصل دردی عمیق که حاصل بازی زبان و تخیل است و بدین لحاظ تاثیرات این گونه از طنز ناچیز تر از آن است که بتوان در باب آن قلم فرسایی کرد.

 اما آنچه تحت عنوان طنز نو در ادبیات معاصر خود را نشان می دهد حاصل دغدغه ها و دردهای شاعرانی است که در اواخر حکومت قاجاریه به فکر مشروطه خواهی و اصلاح جامعه خود افتاده اند. از این خیل عظیم همواره نام شاعران و طنزپردازان دردمندی چون ملک الشعرای بهار، ابوالقاسم فراهانی، اشرف الدین حسینی قزوینی(نسیم شمال) و استاد علی اکبر دهخدا به نیکی می درخشد. وجود روزنامه ها و نشریات متعددی از جمله صور اسرافیل و نسیم شمال فضا را برای ارائه نمونه هایی مردمی از شعر باز گذاشته است اگرچه ادبیات طنز همواره در معرض ممیزی و سانسور صاحبان قدرت بوده است. چرند و پرند دهخدا و دیگر آثار او اگر چه مخاطبان بیشماری دارد اما به تعطیلی روزنامه صور اسرافیل و متواری شدن استاد می انجامد و مرگ میرزا جهانگیر شیرازی و این تنها نمونه کوچکی است از مصایب و نابسامانی های کسانی که با نیشخند قلم خود به جدال استبداد سر تا به پا مسلح می روند. همواره در طول تاریخ زبان سرخ این خیل سر سبز آنان را در مخاطره دار و داد قرار داده است. این گونه از ادبیات می رود تا لکه ننگی که در مدیحه سرایی های کهن بر پیشانی ادبیات نشسته است را بزداید و شاعران و نویسندگان را از تهمت همسویی با جریان قدرت برهاند.

 

ظهور محمدعلی جمالزاده و اشاعه نمونه هایی از داستان ایرانی با معاییر مترقی داستان روز جهان، حکایت های فارسی را در شکل و هیاتی علمی تر ارائه نمود و با خلق آثاری چون فارسی شکراست و یکی بود و یکی نبود نمونه های متفاوت از طنز ایرانی را به جهانیان معرفی نمود. همزمان صادق هدایت با کلامی تلخ وتند و جدی رویه دیگری از اجتماع ستمدیده ایرانی را به تصویر کشید. این جفت توامان نسل اول داستان نویسی معاصرایران را سامان دادند و هریک مسیر را برای خلق آثاری متعدد دیگری هموار ساختند تا آنجا که نسل دوم و سوم داستان نویسی ایران نمونه هایی موثر از ادبیات طنز و جد را ارائه نمود. کنکاش چند و چون طنز در ادبیات معاصر خاصه در دوران اخیر مجالی بیش از این می طلبد. اما در این میان حتی نام بردن از افراد شاخصی چون ابولقاسم حالت، فریدون توللی تنها گوشه کوچکی از طنز مترقی معاصر را بر می تاباند. جستجوی این معنی مجالی بیش از این می طلبد. بحث های مفصل در این باب را به هفته های آتی و مقاله های تحقیقی شما و دیگر دوستانی وا می گذاریم که ما را در هر چه بهتر ارائه شدن این بخش یاری خواهند داد. بی صبرانه چشم براه شماییم.عجالتا بخش ادبیات طنز را در قالب مطالب زیر تقدیم می داریم.

literature بازدید : 1 یکشنبه 1393/10/21 نظرات (0)

شعر معروف اخوان ثالث

مهدی اخوان ثالث

این شعر باعث زندان رفتن شاعرش شد. شاملو در این زندان همبند اخوان بوده، در خاطراتش می‌گوید زندانبان‌ها چون با پدر [نظامی‌] او آشنا بودند، او را نمی‌زدند؛ «ولی اخوان را...

 

 

من اینجا بس دلم تنگ است
زمستان بود
 

 «زمستان» را اخوان دو سال بعد از کودتای 28 مرداد سرود: «هوا بس ناجوانمردانه سرد است آی». او در این شعر با توصیف دقیق و البته شاعرانه یک روز برفی در یکی از زمستان‌های زادگاهش مشهد فضای کلی آن روزگار را به تصویر کشید: «هوا دلگیر، درها بسته، سرها در گریبان، دستها پنهان،/ نفس‌ها ابر، دل‌ها خسته و غمگین ...» این شعر باعث زندان رفتن شاعرش شد. شاملو در این زندان همبند اخوان بوده، در خاطراتش می‌گوید زندانبان‌ها چون با پدر [نظامی‌] او آشنا بودند، او را نمی‌زدند؛ «ولی اخوان را آش و لاش می‌کردند». (اخوان داستان این زندان را در شعر «نادر اسکندر» آورده). اخوان بعدها عنوان زمستان را سماجت بر یک کتابش گذاشت. شعر زمستان را هم استاد شجریان و هم شهرام ناظری به آواز خوانده اند.


شاهنامه آخرش ناخوشه

 شعر «آخر شاهنامه» اخوان که نام دفتری از اشعار او هم شده، داستان چنگ نوازی است که برای ما می‌گوید چنگش همواره از خاطرات خوش قدیم می‌گوید و سراغ پایتخت قرن را می‌گیرد تا به آن حمله ببرد. اما چنگی پیر به سازش خطاب می‌کند: «ای پریشانگوی مسکین! پرده دیگر کن/ پور دستان [=رستم] جان ز چاه نخواهند برد.» می‌گویند که او و مردمش دیگر فر و شکوهشان را از دست داده اند و حالشان شبیه اصحاب کهف است که طاقت ندارند آن قدر بخوابند تا دقیانوس زمانشان _ یعنی شاه پهلوی بمیرد. «گاهگه بیدار می‌خواهیم شد زین خواب جادویی/ خواب همگنان غار/ چشم می‌مالیم و می‌گوییم: آنک، طرفه قصر زرنگار صبح شیرینکار/ لیک بی مرگ است دقیانوس/ وای، وای، افسوس».


شبی که لعنت از مهتاب می‌بارید

 شعر «کتیبه» یکی از معروف‌ترین نمونه‌های اشعار داستانی اخوان است. ماجرای شعر، داستان گروهی زندانی است که صخره ای رو به رویشان افتاده. روی این صخره نوشته: «کسی راز مرا داند/ از این رو به آن رویم بگرداند». یک بار بالأخره زنجیری‌ها دل به وسوسه دانستن راز تخته سنگ می‌دهند و با زحمت فراوان آن را جا به جا می‌کنند. فکر می‌کنید چی می‌خوانند؟  نوشته بود/ همان/ کسی راز مرا داند/ که از این رو به آن رویم بگرداند». از روی این شعر که نمادی از بیهودگی تلاش‌ها در جامعه ای بسته است، فیلمی‌ هم ساخته شده (فریبرز صالح، 1353) که اهمیتش در تاریخ سینمای ایران در این نکته است که اولین بازی خسرو شکیبایی در آن بوده.


بله، همین رنگ است

 آن قدر که عبارت‌های شعر «چاووشی» معروف است، خود این شعر معروف نیست؛ عبارت‌هایی مثل «بیراه توشه برداریم/قدم در راه بذاریم» یا «من اینجا بس دلم تنگ است/ و هر سازی که می‌بینم بدآهنگ است» یا اصلا ً عبارت «به هر کجا که روی آسمان همین رنگ است»؛ همه مال این شعر هستند. ماجرای شعر از این قرار است که شاعر به خاطر دلتنگی ره توشه بر می‌دارد و در راه به یک سه راهی می‌رسد که یکی‌شان تابلو زده: «راه نوش و راحت و شادی» اما به ننگ آلوده، دومی‌ «راه نیمش ننگ، نیمش نام/ اگر سر بر کنی غوغا، و گر دم در کشی آرام» و بالأخره «سه دیگر: راه بی برگشت، بی فرجام» که شاعر سومی ‌را انتخاب می‌کند.


باز می‌لرزد دلم، دستم

 اخوان فقط نومیدانه شعر نگفته و مثل هر شاعر بزرگ دیگری، عاشقانه هم دارد. معروف‌ترین عاشقانه او که احتمالا ً زیاد از رادیو شنیده اید، شعر بسیار کوتاهی است که زمزمه عاشق با خودش است در وقت آماده شدن برای دیدار محبوب: «لحظه دیدار نزدیک است/ باز من دیوانه‌ام، مستم/ باز می‌لرزد، دلم، دستم/ بازگویی در جهان دیگری هستم/‌های! نخراشی به غفلت گونه ام را، تیغ!/‌های! نپریشی فای زلفکم را، دست!/ و آبرویم را نریزی، دل/ ای نخورده مست/ لحظه دیدار نزدیک است». به عقیده من (که احسان رضایی باشم) این شعر یکی از 10 عاشقانه برتر کل تاریخ شعر فارسی است.


انتظار خبری نیست مرا

 شاعر در شعر کوتاه «قاصدک» با گل قاصدک که طبق عقیده ای عامیانه رساننده پیام و پیغام است، حرف می‌زند و با همان لحن نومیدانه همیشگی از او می‌پرسد که «راستی آیا جایی خبری هست هنوز؟/ مانده خاکستر گرمی، جایی؟/ در اجاقی، طمع شعله نمی‌بندم، خردک شرری هست هنوز؟» قاصدک را هم استاد شجریان خوانده است. این شعر در دفتر «آخر شاهنامه» آمده است. 

 

 

literature بازدید : 2 یکشنبه 1393/10/21 نظرات (0)

آموزش و پرورش شش کشور دنیا

 

بسیاری از معلمان و بعضی از معلمان ریاضی، علت این نتایج ضعیف را ناشی از کمبودهای نظام آموزشی، شلوغ بودن کلاس ها، متمرکزبودن نظام آموزشی و غیره می دانند، در حالی که عوامل زیادی را نادیده می گیرند. در این مقاله سعی شده است تا ساختار آموزش و پرورش چند کشور دنیا که خصوصیات ویژه ای دارند ، مورد بحث و بررسی قرار گیرد تا این شبهه، که علت این ضعف در عملکرد، تنها به کمبود های کلاس درس بر نمی گردد ، بلکه به عواملی مانند نحوه ارزش یابی ، نحوه تدریس و غیره نیز بستگی دارد، رفع شود. در دنباله این مقاله، شش کشور مختلف از قاره های متفاوت جهان و با نظام های آموزشی متنوع از قبیل متمرکز و نیمه متمرکز، انتخاب شده اند، تا شاید بتوانیم ضمن آشنایی با آن ها و چگونگی برنامه ریزی درسی شان، از روش هایی که موجب موفقیت یا شکست آن ها شده است، تجربه کسب کنیم. برای این منظور ، کشورهای سنگاپور، کره جنوبی و ژاپن، که هم در مطالعه تیمز و هم در مطالعه تکرار تیمز، عملکرد بسیار خوبی نسبت به سایر کشورهای جهان داشتند، و نیز کشورهای انگلستان و کانادا که از جمله کشورهای صنعتی هستند که نتایج خوبی در این مطالعه نداشتند ، انتخاب شده اند. لازم به ذکر است که کشور کره جنوبی، برنامه های پنج ساله توسعه را هم زمان با ایران شروع کرده و کلاس های درسی کشور کره جنوبی، هم چون کلاسهای درسی ایران، از نظر تعداد دانش آموز شلوغ است و حتی در بعضی موارد، شلوغ تر نیز میباشد.

 

بقیه ادامه مطلب

literature بازدید : 5 یکشنبه 1393/10/21 نظرات (0)

کلاس های درس آینده از نظر مدیرعامل شرکت ماکروسافت

بیل گیتس، بنیانگذار شرکت مایکروسافت و یکی از خیرترین ثروتمندان جهان معتقد است به لطف تکنولوژی کلاس‌های درس و دروس در دهه آینده متفاوت از دهه کنونی خواهند شد.

بر اساس گزارش CNN، گیتس در مصاحبه‌ای اختصاصی با CNN Money گفت کلاس‌های امروز بسیار بزرگند، درس‌ها برای دهها و صدها دانشجو یا دانش‌آموز به یک شکل آموزش داده می‌شوند درحالی‌که هریک از آنها سبک فراگیری متفاوتی دارند. اما تکنولوژی می‌تواند و باید این شیوه آموزشی را تغییر دهد.

گیتس معتقد است حضور فیزیکی در کلاسهای درسی به ارزش آموزش نخواهد افزود و روزهای تدریس اساتید بزرگ در کلاسهای چند‌صد نفره در دانشگاه‌های گوشه‌و‌کنار جهان به پایان خود نزدیک می‌شود. گیتس کالج‌هایی را برای آینده پیش‌بینی می‌کند که در آن دانشجویان دروس را که توسط پویاترین و هوشمند‌ترین مغزهای متفکر تدریس می‌شوند، به صورت آنلاین دریافت می‌کنند.

به گفته وی با پول ذخیره شده از بودجه حقوق اساتید می‌توان منابع مالی را به لابراتوارها و کارگاه‌های آموزشی اختصاص داد. ایده گیتس یکی از دیدگاه‌های متعددی است که برای سیستم آموزشی درحال تغییر آمریکا وجود دارد. در دورانی که هزینه‌های شهریه‌های دانشگاهی رو به افزایش گذاشته و تکنولوژی با سرعتی باورنکردنی درحال نفوذ به صنایع مختلف است، بسیاری از کار‌آفرینان متعجبند که چرا نوآوری‌های جدید تاکنون موفق به کاهش هزینه‌های آموزش نشده‌است؟

گیتس امسال در کنفرانس تکنولوژی ساوث در آستن تگزاس که به معرفی ابزارهای جدید کمک آموزشی می‌پردازد، سخنرانی داشت که در این سخنرانی به بررسی مشکلات سیستم آموزشی آمریکا و راه‌حل‌های اجرایی برای این مشکلات پرداخت. موضوع کلی این سخنرانی شخصی‌سازی آموزش بود که تکنولوژی جدید از توانایی بهبود بخشیدن آن برخوردار است. به گفته وی با این موج جدید نرم‌افزار‌های درحال ساخت که می‌توانند برای هر دانش‌آموز نرم‌افزاری شخصی باشند، شانس زیادی وجود دارد که کودکان به شیوه‌ای متفاوت از آنچه در گذشته وجود داشته، با یادگیری مواجه شوند.

 

بنیاد گیتس بر روی تکنولوژی‌های آموزشی سرمایه‌گذاری سنگینی انجام داده است. این بنیاد به تازگی ۱۰۰ میلیون دلار را به آغاز برنامه‌ای به نام inBloom اختصاص داده است، برنامه‌ای که به معلمان امکان می‌دهد هردرس را متناسب با توانایی‌های هر دانش‌آموز ارائه دهند.

literature بازدید : 1 یکشنبه 1393/10/21 نظرات (0)

تاریخ ادبیات ایران

پیدایش ادب فارسی دوره اسلامی

ادبیات فارسی در دوره اسلامی پس از وقفه ای کوتاه، از نخستین سده های ظهور اسلام با الفبای عربی پدید آمد که در واقع ادامه ادبیات پیش از اسلام بود.

بنابراین، می توان گفت فارسی دری، با تشکیل حکومت های مستقل و نیمه مستقل طاهریان، صفاریان و سامانیان در بخش های شرقی و شمال شرقی ایران پا گرفت و در دوره های بعد، در داخل فلات ایران گسترش یافت. در فاصله پایان حکومت ساسانی و آغاز کار حکومت های مستقل و نیمه مستقل ایرانی، افزون بر نگارش آثار ادبی و دینی به خط و زبان پهلوی میانه، بسیاری از ادیبان و دانشمندان ایرانی که بیشترشان مسلمان هم شده بودند، آثار ادبی خود را به زبان عربی می نگاشتند که زبان رسمی تمام قلمرو حکومت اسلامی و از جمله سرزمین های ایرانی بود، چنان که ابن مقفّع و ده ها نویسنده ایرانی دیگر و بیشتر شاعران ایرانی این دوره از جمله ابونواس اهوازی و بشار بن بُرد اشعار خود را به این زبان می نوشتند.ادبیات فارسی دری بیشتر در مناطق شرقی و شمال شرقی؛ یعنی در سیستان و خراسان و و رارود (ماوراءالنهر) پا گرفت و در دوره سامانی، در قلمرو شعر و نثر استقرار و گسترش یافت. در قلمرو شعر و شاعری، شاعران بزرگی چون رودکی (م 329 هـ .ق)، شهید بلخی (م 325 هـ .ق)، ابوشکور بلخی (م نیمه دوم قرن چهارم) و اندکی بعد فردوسی (م 416 هـ .ق) و در نثر نیز نویسندگانی چیره دست و دانشمندانی چون ابوعلی بلعمی (م 363 هـ .ق) و پدیدآورندگان شاهنامه ابومنصوری (تألیف: 346 هـ .ق) و مترجمان تفسیر طبری (تألیف: 351 هـ .ق) و جز آنان نقش آفرینی کردند.[1]

در ادامه این مقاله، ادبیات کهن فارسی در دو بخش شعر و نثر بررسی و پس از آن انواع ادبی، از جمله ادب حماسی، ادب غنایی و ادبیات تعلیمی معرفی خواهد شد.

بقیه ادامه مطلب

literature بازدید : 25 یکشنبه 1393/10/21 نظرات (0)

ابزار جادوگری هایتی وودوو ( Voodoo )

دکتر Steven Schlozman پروفسور روانپزشک دانشگاه هاروارد تئوری خودش رو در زمینه زامبی ها داره . به عقیده ی ایشون مطالعه بر روی زامبی ها و ممکن بودن اونها به دانشمندان کمک میکنه تا رفتار اجتماعی مردم رو در زمان بیماری ها و ترسهای اجتماعی بهتر درک کنند .

هنگامی که شما از این دید به قضیه نگاه میکنید ، اونقدر هم ترسناک نیست . هردوی زامبی ها ، کتاب و فیلم ، به نحوی آلوده میشوند ، برای مثال با یک ویروس یا یک واکنش شیمیایی یا هرچیز دیگه و میدونیم که اینها افسانه نیستند . در حقیقت ، چیزی که در فیلم ها و داستانهای امروزی مشاهده میکنیم در واقع ترس ما از بیماری های فراگیر و گسترده ای هستند که در جوامع بشری دیده میشوند و بعضی از اونها قابل کنترل نیستند .

به عقیده ی فوربز ، این زامبی ها با بیماریهایی مثل ایدز ، ابولا ، ناهنجاری های ژنتیکی ، جنون گاوی ، سفلیس ، انفلوانزا و در ارتباط هستند که در فیلم ها به این شیوه نمایش داده میشوند و وجه مشترک تمام اونها فراگیر بودن اونهاست .

برخی دیگر از دانشمندان اعتقاد دارند که زامبی ها ، نشان دهنده ترس مردم از علوم پیشرفته ، مثل ژنتیک ، هست که ممکنه از کنترل بشر خارج بشه و نتایج غیرقابل مهاری رو در بر داشته باشه . علمی مانند شبیه سازی انسان که بشر امروزه به اون دست پیدا کرده است . گروه دیگر اعتقاد دارند بیان این مسائل به ترس اجتماعی مردم از واقعه ی آخرالزمان هست که در تمام کتب دینی و مذهبی ذکر شده و موضوع غیرقابل اجتنابی است .

از تمام این حرف ها گذشته ، چیزی که اهمیت داره این هست که زامبی ها وجود خارجی داشته اند و ( شاید هنوز هم دارند ولی نه به شکلی که در فیلم ها مشاهده میکنیم ) و توجیحات و نظریه های مختلف این موضوع رو ثابت می کنند .

نظر شما در مورد زامبی ها چیه ؟ فکر میکنید تمام اینها زاده ی ذهن و تخیل بشر هست ؟ آیا اعتقاد شما این هست که این مسائل خرافات هستند ؟ یا نه ، فکر میکنید زامبی ها وجود دارند و شاید در بین ما زندگی میکنند !؟!

نظرات خودتون رو در بخش دیدگاه ها بگید ، اجازه بدید دیگران بدونند شما در باره این موضوع چطور فکر میکنید .

 

هشدار
©
هرگونه استفاده از این مطلب بدون ذکر نام نویسنده و عصرعلم به صورت لینک تخلف بوده و با متخلف بر اساس قانون برخورد خواهد شدProtected By Copyscap

literature بازدید : 7 یکشنبه 1393/10/21 نظرات (0)

آیا زامبی ها وجود دارند؟

 

زامبی ( بردگی ) نسل به نسل منتقل شده و دستخوش تغییرات شده تابه شکل امروزی که ما در فیلم ها و داستان میبنیم و میخونیم در اومده اند ، شواهد این امر در  تاریخ هایتی مشاهده شده بطوری که مردم با مصرف موادی که به اونها معجون جادوگری گفته میشده به صورت برده در می اومدند و در مزارع شکر کار می کردند ( برخلاف اونچه که در داستانهای امروزی میخونیم اونها مغز انسان نمی خوردند )

در سال ۱۹۶۲ ، دو دکتر ، که یکی امریکایی بود و دیگری تحصیل کرده امریکا ، اعلام کردند که Clairvius Narcisse که یک مرد اهل هایتی بود ، مرده و دفن شده است . در سال ۱۹۸۰ ، Clairvius دوباره در روستای محل زندگی خودش دیده شد . بیش از ۲۰۰ نفر از مردم محلی هویت اون رو تایید و شناساییش کردند . به گفته ی خودش ، او تبدیل به یک زامبی شده بوده و مجبور بوده در مزارع کاشت شکر کار ( بیگاری ) کنه .

دانشمندی به نام Wade Davis به موضوع زامبی های هایتی علاقه مند شد . وی به هایتی رفت تا فرمول و شگردی رو که زامبی ها رو ایجاد میکرده پیدا کنه و نتایج تحقیقات خودش رو با نام ” ابلیس و رنگین کمانمنتشر کرد . در این نوشته ها فرمولی برای تبدیل کردن افراد به زامبی ذکر شده که شامل ترکیب کردن مواد مختلفی از جمله زهر مار بوآ و رطیل ، استخوان کودک و بعضی گیاهان هست که اثر برخی از اونها برای پاک کردن حافظه تایید شده است .

 

این اسناد و حقایق تاکنون به صورت ۱۰۰% تایید نشده اند ولی قانونی رسمی در هایتی وجود داره که تبدیل کردن افراد رو به زامبی ها منع و غیرقانونی اعلام کرده!

literature بازدید : 4 شنبه 1393/09/22 نظرات (0)

 

چشمانم حتي ديگر سوسوي خانه ي همسايه را نيز نمي بييند، من براي بريدن و کندن از آنچه هستم تو را ميخواستم، کاش ميدانستي آسمان نيز برايت مي گريد و من غرق در سکوت شب، تنهايي را تجربه ميکنم.

literature بازدید : 4 سه شنبه 1393/09/11 نظرات (0)

روز یکشنبه 9 آذر رفتیم بازدید مجموعه تاریخی و گردشگری مزار شیخ جام. قبل از رفتن اکثرا فکر می کردیم یک بازدید تکراری و وقت تلف کردن است ولی در بازگشت همه به این شعر فکر می کردیم که " یار در خانه و ما گرد جهان می گردیم" واقعا که کمترین آشنایی با قسمت های مختلف این مجموعه ی بی نظیر داشتیم و چقدر ما کم قدردان داشته هایمان هستیم...

تعداد صفحات : 5

درباره ما
این سایت صرفا جهت قرار دادن مطالب در سطح تیزهوشان و مطالب و اخبار در رابطه با درس ادبیات می باشد. واینجا مکانی است برای نمایش و ارائه فعالیت های ادبی دانش آموزان استعدادهای درخشان دوره اول تربت جام
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 50
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 8
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 13
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 13
  • بازدید ماه : 15
  • بازدید سال : 26
  • بازدید کلی : 563